Mikä on Telia Palvelulaite?

Telia Palvelulaite on kuukausimaksullinen hankintamalli, joka sisältää Asiakkaan valitseman laitteen, siihen valitut palvelut sekä rahoituksen ilman erillistä sopimusta rahoitusyhtiön kanssa sopimuskauden ajalle. Sopimuskauden päättyessä Asiakas palauttaa laitteen Telian ilmoittamaan osoitteeseen kierrätykseen.

Telia Palvelulaite on osa digitaalista, Asiakasta tukevaa käyttäjäpalvelumallia ja tarjoaa Asiakkaalle joustavan palvelun, jossa yritys voi hankkia laitteet palveluna (Device-as-a-Service = DaaS). Telia Palvelulaitteen toimittaa ja laskuttaa Telia.

Tarkemmin palvelusta on luettavissa Telian sopimusehdoissa.

https://www.telia.fi/toimitusehdot-ja-palvelukuvaukset

Mitä laitteita saa Telia palvelulaitteena?

Mobiililaitteita ja IT-laitteita.

Mobiililaitteet ovat puhelimet, tablettetit, mobiilireitittimet, kuulokkeet.

IT-laitteet ovat kannettavia tietokoneita, pöytätietokoneita, työasemia ja niihin mahdollisesti liitettyjä oheislaitteita (näytöt, telakat) ja tarvikkeita (hiiret, näppäimistöt, ym.)

Mitä palveluita Telia Palvelulaitteeseen sisältyy?

Seuraavat palvelut kuuluvat oletuksena palvelusisältöön sopimuskaudeksi, mikäli muutoksia oletussisältöön ei ole ostohetkellä tehty.

  • Palvelulaite ja toimitus
  • Hallintarekisteri
  • Asiakaspalvelu
  • Kierrätys
  • Tietoturva (IT-laitteet)
  • Esiasennus (IT-laitteet)
  • Takuunlaajennus (IT-laitteet)
  • Huoltopalvelu (IT-laitteet, huollon kirjaus)

Sopimushetkellä voi valita seuraavat lisäpalvelut:

  • Vakuutus
  • Huoltopalvelu lainalaitteella (vain mobiililaitteet)

Kuinka pitkä sopimuskausi on?

Telia Palvelulaitteen palvelut ja sopimuskausi ovat ostohetkellä valittavissa. Tällä hetkellä valittavat kaudet ovat 12 / 24 / 36 kk. Palvelu- ja sopimuskausivalinnat vaikuttavat kuukausimaksun suuruuteen. Valitusta paketista muodostuu määräaikainen tilaus.

Voiko palvelulaitetta vaihtaa kesken sopimuskauden?

Tehtyä palvelulaitesopimusta ei voi muokata kesken sopimuskauden. Voit kuitenkin tilata uuden palvelulaitteen uudella sopimuksella.

Voiko palvelulaitesopimuksen katkaista kesken sopimuskauden?

Kyllä, mutta sopimuksen katkaiseminen tarkoittaa laitteen lunastamista.

Palvelulaitteen lunastushinta johdetaan laitteen merkistä, käyttöiästä ja jälleenmyyntiarvosta ja se ilmoitetaan €-määräisenä summana kirjallisesti. Lunastushinnan voi pyytää asiakaspalvelusta. Lunastushinnan yhteydessä ilmoitetaan sopimuksen päättymispäivä. Lunastushinnan pyytäminen ei vielä sido mihinkään.

Kun Asiakas on vahvistanut kirjallisesti lunastuksen, kirjataan lunastuslasku ja sopimus päättyy lunastushinnan mukana ilmoitettuna päivänä. Lunastuslasku on erillinen lasku (laitteen ALV 0% lunastushinta + ALV24%). Kun lunastuslasku on maksettu, poistuu laite Hallintarekisteristä ja on lunastavan yrityksen omaisuutta. Palvelut eivät ole enää voimassa laitteen lunastamisen jälkeen. Laitteiden lunastus onnistuu vain Suomessa.

Voiko sopimuksen siirtää toiselle yritykselle?

Kyllä, mutta ehdoin. Ennen sopimuksen siirtoa tarkistamme vastaanottavan yrityksen luottoluokituksen, minkä jälkeen tarvitsemme molempien yrityksien allekirjoituksellisten henkilöiden vahvistuksen sopimuksen siirrolle. Liiketoimintakaupasta tai yhtiömuodon vaihdoista johtuvista syistä siirrosta veloitetaan tapauskohtaisesti. Ole yhteydessä asiakaspalveluun sopimuksen siirtämisestä.

Mistä näen jäljellä olevan sopimuskauden?

Palvelulaitteen sopimuskauden löytää laitteen tiedoista Hallintarekisterissä. Sopimuskausi näkyy myös laskun riveillä.

Voiko palvelulaitteen käyttäjää vaihtaa kesken sopimuskauden?

Kyllä. Laitteen käyttäjätietoja pääset muokkaamaan suoraan verkkokaupassamme. Kirjauduttuasi sisään, valitse vasemmasta yläkulman päävalikosta Hallinnoi > Hallintarekisteri > valitse laite > muokkaa tuotetta.

Tarkemmat ohjeet löytyy Hallintarekisterin sivuilta.

Sopimus on päättymässä, miten toimin?

Portaalin Hallintarekisteri-osiossa tulee tehdä valinta ennen laitekohtaisen sopimuksen päättymistä, mitä kullekin laitteelle tehdään sopimuskauden jälkeen. Päättyvästä palvelulaitesopimuksesta tulee sähköpostilla ilmoitus kolme (3) kuukautta ennen sopimuksen päättymistä.

Mikäli valintaa ei tee Hallintarekisterissä ennen alkuperäisen sopimuskauden päättymistä, menee palvelulaite automaattisesti 3kk jatkokaudelle kunnes valinnan tekee.

Sopimuskauden päätösvalinnat ovat: Palautus, Lunastus tai Jatkokausi.

Tarkemmat ohjeet löytyy Palvelulaitteen sopimuskauden päätösvalinnat sivuilta.

Voiko tilauksen muuttaa tai perua?

Ole yhteydessä asiakaspalveluumme mahdollisimman pian tilauksen teosta, mikäli tilaukseen tulee tehdä muutoksia.

Toimitamme tavaraa useista eri varastoista, ja saman tilauksen tuotteita voidaan lähettää eri varastoilta. Olemme lisäksi automatisoineet useita vaiheita toimituksesta voidaksemme toimittaa tuotteet mahdollisimman nopeasti. Tästä johtuen tilaukset lähtevät usein niin nopeasti pakkaukseen ja toimitukseen, ettei niihin ole mahdollista tehdä muutoksia. Lähtökohtaisesti katsomme että tehty tilaus on sitova ostopäätös.

Onko palvelulaite tilauksella palautusoikeutta?

Palvelulaitetilaus on sitova ja määräaikainen, eikä tilattua palvelulaitetta voi palauttaa ennen sopimuksen päättymistä.

Missä voin seurata tilausta?

Tilausta voit seurata verkkokaupassamme Tilaushistoria -sivulla. Tarkemmat ohjeet löydät Palvelulaitetilauksen seuranta ohjeista.

Mitä ohjelmia saan asentaa palvelulaitteeseen?

Palvelulaitetta voi käyttää kuin omaansa. Huomaa kuitenkin, että mikäli laite hajoaa asennetun ohjelman toimesta, takuu eikä vakuutus kata korjausta. Sopimuksen päättyessä laite tulee asettaa tehdasasetuksille ja poistettuna kaikista lukituksista ennen palautusta kierrätykseen.

Palvelulaitteeni hajosi, miten toimin?

Laitteen vikaantuessa Telia Palvelulaite on aina huollettava. Voit avata huoltopyynnön täyttämällä huoltolomakkeen laitteen tiedoista, tai ottamalla yhteyttä Asiakaspalveluun. Tarkemmin huollosta ja sen tilaamisesta löytyy palvelulaitteen huollon tilaus.

Täytin huoltolomakkeen mutta en ole saanut vahvistusta, miten toimin?

Huollon kirjaamisessa ja vahvistamisessa menee hetki. Mikäli vahvistusta ei ole tullut 24 h sisällä huollon kirjaamisesta, ole yhteydessä asiakaspalveluun, jotta voimme varmistaa että huoltotilaus ei ole jäänyt odottamaan puuttuvia tietoja.

Kuinka kauan huolto kestää?

Huollon kesto on tapauskohtaista. Huoltoliikkeet pyrkivät korjaamaan laitteen mahdollisimman nopeasti. Käytämme laitevalmistajien valtuuttamia huoltoliikkeitä, jotta palvelulaitteen takuu säilyy. Toisinaan huollossa voi kestää. Sen takia suosittelemme ottamaan palvelulaitteeseen huoltopalvelu lainalaitteella -lisäpalvelun. Viivästyksistä tai huoltoselvityksistä vastaa Telia.

Jos hävitän laitteen tai se varastetaan, saanko uuden tilalle?

Tapauskohtaisesti. Olet velvollinen tekemään häviämisestä tai varkaudesta rikosilmoituksen poliisille ja toimittamaan kopion Telialle. Tämän jälkeen voit anoa uutta palvelulaitetta jäljellä olevan sopimuskauden ajaksi.

Mikäli kadonnutta tai varastettua laitetta ei ole vakuutettu, niin laitteesta kirjataan lunastuslasku ja sopimus katkaistaan.

Asiakaspalvelumme avustaa vakuutustapauksissa. Ota yhteys mahdollisimman pian asiakaspalveluumme vahingon sattuessa.

Vakuutuksen ehdot löydät sivulta palvelulaitteen vakuutus.

Miten omavastuu määritellään?

Vakuutuksen käytöstä (katoamiset, varkaudet, huollot) tulee maksettavaksi omavastuusumma. Omavastuu määräytyy laitteen myynti hetkellä olevan markkina arvon mukaan.

  • Jos laitteesi arvo on alle 200 euroa, on omavastuu 20 euroa.
  • Jos laitteen arvo on tasan 200 ja alle 500 euroa, on omavastuu 50 euroa.
  • Jos laitteen arvo on tasan tai yli 500 euroa ja alle 2000 euroa, on omavastuu 100 euroa.
  • Jos laitteen arvo on yli 2000 euroa, on omavastuu 300 euroa.

Kuuluuko läppärin tietoturvaan myös mobiiliversio?

Läppäriin kuuluu aina tietoturvaohjelmisto, joka on juuri kyseiselle koneelle tarkoitettu. Yrityksen muut laitteet voit suojata tilaamalla tietoturvan verkkokaupastamme.

Avainsanat: