Tälle sivulle olemme kooneet vinkkejä, joita kannattaa kokeilla ennen huoltokutsun tekoa. Artikkeli on jaettu iOS ja Android laitteisiin.

Mekaaniset viat voi laittaa suoraan huoltoon ilman tarkempaa vianselvitystä.

Mekaaniseksi viaksi lasketaan esim.

Näyttö rikki (haljennut)
Näytössä outoja viivoja
Painikkeet eivät toimi
Latausliitin ei toimi
SIM-telakka rikki

iOS-LAITTEET

Laite ei käynnisty

Onhan puhelimessa virtaa?

  • Jos akku on kokonaan tyhjentynyt ja laite liitetty laturiin niin voi mennä 10-15min ennekuin se lähtee käyntiin.
  • Kokeile myös toisella laturilla, mikäli vika onkin johdossa.
  • Kokeile käynnistystä soft resetillä: Koti painike ja virtapainike yhtä aikaa pohjassa noin 10-15sek.
  • Jos ylläolevista ei apua → laite huoltoon.

Laite ei ota latausta vastaan

Onko testattu toisella laturilla?

  • Jos laite latautuu toisella laturilla, niin silloin vika alkuperäisessä laturissa → uuden laturin tilaus.
  • Jos ei toimi toisellakaan laturilla, katso onko latausportti likainen. Voit varovasti kuivalla tops-puikolla siistiä latausporttia ja näin mahdollisesti saada latauksen taas kulkemaan.
  • Jos ylläolevista ei apua → laite huoltoon.

Laite jumittaa käytössä tai jokin sovellus ei toimi

Onko laitteeseen asennettu viimeisimmät päivitykset? Nämä viat ovat yleensä ohjelmistopohjaisia, joihin auttaa viimeisin päivitys tai soft-reset.

  • Kokeile käynnistystä soft resetillä: Koti painike ja virtapainike yhtä aikaa pohjassa noin 10-15sek.
  • Hae puhelimeen viimeisimmät päivitykset. Asetukset -> Yleiset -> Ohjelmiston päivitys.
  • Jos sovellus asennettu Appstoresta, niin ohjelman poisto ja uudelleenasennus voi korjata ongelman.
  • Jos ylläolevista ei apua → voit tilata huollon, mutta mikäli ongelma on asentamassasi ohjelmassa ei takuu tai vakuutus kata korjausta.

Laite ei tunnista SIM-korttia tai ei löydä verkkoa

Toimiiko SIM-kortti jossain toisessa laitteessa? Jos ei toimi, niin silloin vika SIM-kortissa ja se pitää uusia. Tämän vian voit käydä missä tahansa Telian myymälässä testaamassa. Samalla saat tehtyä suoraan uuden SIM kortin tilauksen.

  • Jos SIM-kortti toimii toisessa laitteessa, niin silloin vika laitteessa. Kokeile käynnistystä soft resetillä: Koti painike ja virtapainike yhtä aikaa pohjassa noin 10-15sek.
  • Ja mikäli soft-reset ei auta, niin tee päivitysten tarkistus silloin kun puhelin on liitettynä WI-FI verkkoon.
  • Jos yllä olevat ei auta, tai WI-FI verkkoa ei ole saatavilla → puhelin huoltoon. Huomaa kuitenkin että Telian myymälä ei voi vastaanottaa puhelinta ja toimittaa sitä puolestasi huoltoon.

Vastapuoli ei kuule minua tai ääneni kuulostaa vaimealta

Vika voi johtua monesta asiasta ja on lähes aina hyvä tilata suoraan huolto. Alla kerätty esimerkkejä mitkä on hyvä katsoa läpi ennen huollon tilaamista.

  • Tarkista että hankkimasi kotelo on yhteensopiva puhelimen mallin kanssa. Vääränlainen kotelo saattaa peittää mikrofonin, jolloin äänesi kuulostaa kuin “maan alta” puhuisi. Nopeasti testaat kun soitat puhelun ilman koteloa.
  • Varmista että käytät vain yhtä puhelinohjelmaa puhumiseen. Mikäli käytössäsi on useita eri puhelinohjelmia (WhatsApp, Signal, Discord jne.), voivat ne mennä keskenään sekaisin. Päivitä ohjelmat viimeisimpiin versioihin tai poista ne käyöstä.
  • iOS laitteissa on melunvaimennus -asetus, mikä on usein aiheuttanut ongelmia vastapuolen kuulemisen suhteen. Melunvaimennus yrittää automaattisesti vaimentaa taustaääniä puhelun aikana, mutta on huomattu että itse puhujaki voi joutua vaimennuksen kohteeksi. Riippuen mallista, asetuksen voit käydä ottamassa pois päältä:
    Asetukset > Yleiset/Käyttöapu > Ääni/Visuaali > Melunvaimennus.

ANDROID-LAITTEET

Laite ei käynnisty

Onhan puhelimessa virtaa?

  • Jos akku on kokonaan tyhjentynyt ja laite liitetty laturiin niin voi mennä 10-15min ennekuin se lähtee käyntiin.
  • Kokeile myös toisella laturilla, mikäli vika onkin johdossa.
  • Tee soft reset -käynnistys laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti.
  • Jos ylläolevista ei apua → laite huoltoon.

Laite ei ota latausta vastaan

Onko testattu toisella laturilla?

  • Jos laite latautuu toisella laturilla, niin silloin vika alkuperäisessä laturissa → uuden laturin tilaus.
  • Jos ei toimi toisellakaan laturilla, katso onko latausportti likainen. Voit varovasti kuivalla tops-puikolla siistiä latausporttia ja näin mahdollisesti saada latauksen taas kulkemaan.
  • Jos ylläolevista ei apua → laite huoltoon.

Laite jumittaa käytössä tai jokin sovellus ei toimi

Onko laitteeseen asennettu viimeisimmät päivitykset? Nämä viat ovat yleensä ohjelmistopohjaisia, joihin auttaa viimeisin päivitys tai soft-reset.

  • Sammuta puhelin ja akku hetkeksi irti. Mikäli laitteen akku ei ole irroitettavissa, tee soft reset laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti.
  • Hae puhelimeen viimeisimmät päivitykset.
    Järjestelmä: Asetukset -> Tietoja laitteesta -> Ohjelmistopäivitykset -> Tarkista päivitykset/päivitä nyt.
    Sovelluspäivitykset: Play-kauppa -> vasen yläreuna kolme viivaa -> Omat sovellukset ja pelit -> Päivitä.
  • Jos kyseessä on tietyn sovelluksen vika ja se on asennettu Play-kaupasta niin sovelluksen poisto ja uudelleen asennus voi korjata ongelman.
  • Jos ylläolevista ei apua → voit tilata huollon, mutta mikäli ongelma on asentamassasi ohjelmassa ei takuu tai vakuutus kata korjausta.

Laite ei tunnista SIM-korttia tai ei löydä verkkoa

Toimiiko SIM-kortti jossain toisessa laitteessa? Jos ei toimi, niin silloin vika SIM-kortissa ja se pitää uusia. Tämän vian voit käydä missä tahansa Telian myymälässä testaamassa. Samalla saat tehtyä suoraan uuden SIM kortin tilauksen.

  • Jos SIM-kortti toimii toisessa laitteessa, niin silloin vika laitteessa. Kokeile soft reset -käynnistystä laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti.
  • Ja mikäli soft-reset ei auta, niin tee päivitysten tarkistus silloin kun puhelin on liitettynä WI-FI verkkoon.
  • Jos yllä olevat ei auta, tai WI-FI verkkoa ei ole saatavilla → puhelin huoltoon. Huomaa kuitenkin että Telian myymälä ei voi vastaanottaa puhelinta ja toimittaa sitä puolestasi huoltoon.

Vastapuoli ei kuule minua tai ääneni kuulostaa vaimealta

Vika voi johtua monesta asiasta ja on lähes aina hyvä tilata suoraan huolto. Alla kerätty esimerkkejä mitkä on hyvä katsoa läpi ennen huollon tilaamista.

  • Tarkista että hankkimasi kotelo on yhteensopiva puhelimen mallin kanssa. Vääränlainen kotelo saattaa peittää mikrofonin, jolloin äänesi kuulostaa kuin “maan alta” puhuisi. Nopeasti testaat kun soitat puhelun ilman koteloa.
  • Varmista että käytät vain yhtä puhelinohjelmaa puhumiseen. Mikäli käytössäsi on useita eri puhelinohjelmia (WhatsApp, Signal, Discord jne.), voivat ne mennä keskenään sekaisin. Päivitä ohjelmat viimeisimpiin versioihin tai poista ne käyöstä.
  • Katso että Mykistys ei ole päällä. Poski / sormi voi helposti vahingossa painaa mykistyksen päälle.