Verkkotunnus eli domain on yrityksesi osoite internetissä ja usein myös osa yrityksen tavaramerkkiä ja brändiä.

Verkkosivut, sähköposti ja monet muut verkkonäkyvyyden tai sähköisen viestinnän ratkaisut vaativat toimiakseen verkkotunnuksen.

Olemme Viestintäviraston virallinen verkkotunnusvälittäjä ja ylläpidossamme on yhteensä lähes 100 000 domainia. Meiltä saat niin suomalaiset .FI-päätteiset domainit kuin kansainvälisesti tunnetut domainit, kuten .COM, .NET, ja .ORG.

Verkkotunnuksen saatavuuden ja rekisteröintihinnan voit tarkistaa verkkokaupastamme seuraavassa osoitteessa:

https://www.inmicsnebula.fi/fi/palvelut/verkkonakyvyys-ja-maksaminen/verkkotunnukset


Seuraavassa ohjeessa käydään läpi yleisimpiä verkkotunnuksiin liittyviä asioita ja sanastoa.

Verkkotunnus eli domain, on esimerkiksi yrityksen verkkosivujen ja sähköpostipalveluiden yksilöivä nimi ja verkko-osoite.

Esimerkiksi Telian verkkotunnus on telia.fi

Verkkotunnuksia on mahdollista rekisteröidä useilla eri päätteillä. Päätteet ovat useimmiten maakohtaisia (.fi, .se, .us jne.) tai kansainvälisiä (.com, .net, .org jne.). Verkkotunnuksen hinta vaihtelee sen päätteestä riippuen.

Verkkotunnuksia voi rekisteröidä palveluntarjoajan (Telia) kautta. Verkkotunnusvälittäjänä toimiva palveluntarjoaja vastaa verkkotunnuksen ylläpitotoimista, kuten siitä, että verkkotunnuksen tekniset määritykset ovat kunnossa.

Palveluntarjoajien lisäksi taustalla toimii myös verkkotunnuksia myöntävä ja hallinnoiva osapuoli. Suomalaisia .fi-verkkotunnuksia rekisteröidään Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin säännösten mukaisesti ja kansainvälisiä verkkotunnuksia ICANN:n (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) säännösten mukaisesti.

Rekisteröimme maakohtaisia sekä kansainvälisiä verkkotunnuksia hyväksyttyjen rekisterinpitäjien kautta. Tämän vuoksi joissakin verkkotunnuksiin liittyvissä toimenpiteissä ollaan myös yhteydessä 3. osapuoleen (esimerkiksi Traficom tai ICANN). Toimimme aina asiakkaan apuna verkkotunnuksen siirtoprosessissa parhaansa mukaisesti.

.FI-verkkotunnukset

.fi-verkkotunnusten hallinnoinnista vastaa verkkotunnusvälittäjä ja viime kädessä Traficom.

Tietoa kaikista .fi-verkkotunnuksiin liittyvistä asioista löytyy Traficomin verkkosivuilta osoitteesta:  https://www.traficom.fi/fi/viestinta/fi-verkkotunnukset

Vastuut ja ehdot ovat kuvattu Telian käyttöehtosivuilla osoitteessa:  https://www.inmicsnebula.fi/fi/kayttoehdot

Rekisteröimme verkkotunnuksen asiakkaan ilmoittamilla tiedoilla asiakkaan nimiin. Asiakas on verkkotunnuksen hallinnollinen osapuoli.

Välittäjän vaihtoavain ja siirtoavain

Välittäjän vaihtoavaimen avulla voidaan vaihtaa verkkotunnuksen ylläpitäjää tai välittäjää.

Välittäjän vaihtoavaimen saa nykyiseltä välittäjältä. Mikäli verkkotunnus on ilman välittäjää, saa vaihtoavaimen Traficomilta.

Emme luo verkkotunnusten välittäjän vaihtoavaimia, vaan ne haetaan tarvittaessa Traficomilta ja toimitetaan verkkotunnuksen käyttäjälle (asiakkaalle).

Siirtoavainta tarvitaan ainoastaan silloin, kun verkkotunnus halutaan siirtää omistajalta toiselle. 

Palveluntarjoaja voi suorittaa hallinnollisia toimenpiteitä verkkotunnukselle asiakkaan puolesta, mutta ainoastaan mikäli verkkotunnus on kyseisen välittäjän ylläpidossa. Lisätietoja: https://www.traficom.fi/fi/viestinta/fi-verkkotunnukset

Siirtoajoista

Verkkotunnus siirtyy lähes välittömästi, mutta uusien tietojen päivittyminen nimipalvelimiin ja muihin järjestelmiin maailmanlaajuisesti voi kestää jopa 24-72 tuntia.

Muut verkkotunnukset

Muita kuin .fi-verkkotunnuksia rekisteröimme hyväksyttyjen rekisterinpitäjien kautta.

Rekisteröimme verkkotunnuksen asiakkaan nimiin, tämän ilmoittamilla tiedoilla. Asiakas on verkkotunnuksen hallinnollinen osapuoli.

Yleisimpiä kansainvälisiä verkkotunnuksia hallitaan siirtoavaimen (transfer key) avulla.

Mikäli verkkotunnus on tarkoitus siirtää palveluntarjoajalta toiselle, siirto tehdään siirtoavaimen avulla. Tällöin myös verkkotunnuksen siirtolukko (registrar lock) on oltava avattuna.

Kansainvälisten verkkotunnusten siirtoavainta, sekä siirtolukkoa voi hallinnoida lähes poikkeuksetta se palveluntarjoaja, jolta asiakas on verkkotunnuksen rekisteröinyt.

Kansainvälisen verkkotunnuksen siirto on poikkeuksetta hyväksyttävä sähköpostitse tulevan vahvistuksen kautta. Vahvistusviesti toimitetaan verkkotunnuksen julkisiin tietoihin merkityn hallinnollisen osapuolen sähköpostiosoitteeseen.

Verkkotunnus ei aina ole siirrettävissä. Joillain verkkotunnuksilla on heti rekisteröinnin jälkeen ns. grace period, jonka aikana verkkotunnusta ei voi siirtää. Tämä voi kestää useita viikkoja.

Maakohtaisten verkkotunnusten siirtokäytännöt saattavat vaihdella maittain.

Kansainvälisten verkkotunnusten siirtoajat

Kansainvälisten verkkotunnusten siirto käynnistyy usein 1-7 vuorokauden kuluessa siitä, kun hallinnollinen osapuoli on hyväksynyt verkkotunnuksen siirron.

Nimipalvelimien ym. järjestelmien päivittyminen maailmanlaajuisesti voi kestää 24-72 tuntia. Kansainvälisen verkkotunnuksen siirtoon on siis hyvä varata aikaa ainakin viikko.

Nimipalvelimet

Verkkotunnus vaatii toimiakseen nimipalvelimen, jonka avulla verkkotunnus ohjataan haluttuihin palveluihin. Ylläpidämme omia nimipalvelimia asiakkaiden verkkotunnuksia varten.

Asiakas voi halutessaan hankkia esimerkiksi kotisivu- tai sähköpostipalvelun, jonka hintaan sisältyy nimipalvelu. Saatavilla on myös pelkkä verkkotunnuksen ylläpitopalvelu (ns. domain park), joka sisältää nimipalvelimen ja verkkotunnuksen automaattisen jatkorekisteröinnin.

Mikäli verkkotunnuksella ei ole hankittuna nimipalvelua, verkkotunnukseen liitetyt palvelut eivät toimi, verkkotunnuksen rekisteröinti raukeaa ja se vapautuu haettavaksi.

Asiakas voi halutessaan itse hallita, mitä nimipalvelimia verkkotunnus käyttää. Nimipalvelimien vaihtaminen tarkoittaa käytännössä joissakin tilanteissa palveluntarjoajan vaihtamista.

Huom! Mikäli vaihdat itse tai 3. osapuoli vaihtaa puolestasi verkkotunnuksen nimipalvelimia toiselle palveluntarjoajalle, pidäthän huolen siitä, että sinulle ei jää laskutukseen tarpeettomia palveluita aikaisemmalle palveluntarjojalle.

Rekisteröinti

Jotta verkkotunnus toimii, sen on oltava rekisteröity. Verkkotunnus rekisteröidään aina vähintään vuodeksi kerrallaan.

Saatavilla olevat rekisteröintiajat sekä rekisteröintihinnat riippuvat verkkotunnuksen päätteestä.

Jatkorekisteröimme asiakkaan verkkotunnuksen asiakkaan puolesta niin kauan, kun asiakkaalla on aktiivinen verkkotunnuksen ylläpitopalvelu. Näin verkkotunnukseen liitetyt palvelut eivät lakkaa toimimasta, eikä verkkotunnus vapaudu muille haettavaksi.

Asiakas voi myös itse hallita verkkotunnuksen jatkorekisteröintiasetuksia MyNebula-itsepalveluportaalissa.

Huom! Verkkotunnuksen rekisteröinti- tai jatkorekisteröintimaksu on kertaluonteinen ja kattaa koko tulevan rekisteröintikauden. Rekisteröintimaksua ei palauteta, vaikka verkkotunnuksen käytöstä luovuttaisiin kesken kauden.

Whois-tiedot

WHOIS-tiedot tarkoittavat verkkotunnuksen julkisiin tietoihin merkittyjä verkkotunnuksen hallinnoivan osapuolen tietoja. Voit tehdä haluamastasi verkkotunnuksesta WHOIS-kyselyn esimerkiksi Traficomin verkkosivuilta osoitteesta:  https://www.traficom.fi/fi/viestinta/fi-verkkotunnukset/fi-verkkotunnushaku

Verkkotunnuksia hallinnoivat osapuolet edellyttävät palveluntarjoajia pitämään julkisia tietoja ajan tasalla. Tämän vuoksi verkkotunnusasiakkaat saattavat aika ajoin vastaanottaa WHOIS-kyselyjä, joissa pyydetään tarkistamaan, että verkkotunnuksen haltijan tiedot pitävät paikkansa.

Avainsanat: