Suoritamme Webhotelliympäristöihimme päivityksiä. Päivitysten päätavoitteena on parantaa asiakkaidemme tietoturvaa sekä Webhotellipalveluiden suorituskykyä. Alta löydät yleisimmät Webhotellipalvelun sisältöä koskevat seikat, jotka on hyvä tarkistaa ennen päivitystä, jotta voidaan varmistua, että päivityksestä ei koidu ongelmia verkkosivustolle tai sähköpostipalveluiden toimintaan.

  • Sähköpostipalvelin vaihtuu
  • Kotisivupalvelimen IP-osoite muuttuu
  • Kotisivupalvelimen kotihakemisto muuttuu
  • Kotisivupalvelimen PHP-versio muuttuu
  • Tietokantatunnukset ja -palvelin muuttuvat

Alta löydät kuhunkin muutokseen liittyvät tarkemmat ohjeet.

SÄHKÖPOSTIPALVELIN VAIHTUU

Mitä minun pitää tehdä?

Sähköpostitilisi salasana täytyy määrittää uudelleen postinhallintapalvelussa. Tätä varten tarvitset tietoosi sähköpostitilin nykyisen salasanan. Jos et muista sähköpostilaatikkonne nykyistä salasanaa, ole yhteydessä asiakkuutenne pääkäyttäjään tai asiakaspalveluumme.

Kaikkien sähköpostipalvelun käyttäjien tulee kirjautua sähköpostitunnuksilla postinhallintapalveluun osoitteessa https://inweb.inmicsnebula.fi ja uudelleenmäärittää sähköpostitilille salasana.

Voitte valita uudelleenmäärityksessä sähköpostilaatikkonne nykyisen salasanan tai määrittää kokonaan uuden salasanan. Huomaattehan kuitenkin että uudessa järjestelmässä sallittuja merkkejä ovat a-z, 0-9 ja alaviiva (_). Salasanan pituuden tulee olla 6-16 merkkiä. Määritetty salasana tulee voimaan yliheittopäivänä, jonka tiedotamme asiakaskohtaisesti. Määrityksen voi tehdä tarvittaessa myös kyseisen päivämäärän jälkeen, mutta sähköpostilaatikkoon kirjautuminen ei toimi ennen kuin salasana on määritetty postinhallintapalvelussa. Ohjeet salasanan määritykseen löydätte osoitteesta: https://tuki.inmicsnebula.fi/category/webhotel-pro/inweb/sahkoposti/

Huomaattehan että mikäli käytössänne on jokin muu sähköpostipalvelu (esim. Office 365), ei toimenpiteitä vaadita. Voitte tarkistaa asian esimerkiksi tämän työkalun avulla:
https://mxtoolbox.com/ (Syötä Domain Name -kenttään verkkotunnuksesi ja paina ”MX Lookup”. Mikäli hostname-kentässä lukee jotain muuta kuin mail.mynebula.fi, muutos ei vaikuta teihin)

Miksi salasana pitää määrittää uudelleen?

Salasanoja ei säilytetä sähköpostipalvelimella selkokielisenä, joten emme voi sellaisenaan siirtää niitä uuteen palvelimeen. Salasanan määrittäminen postinhallintapalvelun kautta tallettaa salasanan uudelle palvelimelle kryptatussa muodossa.

Miten sähköpostiin kirjaudutaan jatkossa?

Webmail-kirjautuminen onnistuu yllä mainitun toimenpiteen jälkeen jatkossakin osoitteessa: https://webmail.inmicsnebula.fi/

Mikäli käytät sähköpostin lukemiseen erillistä ohjelmistoa, tulee sen asetuksiin päivittää uudet palvelinosoitteet. Inmics-Nebula siirtää postilaatikoiden viestisisällön puolestanne.

Saapuvan postin palvelin (IMAP/POP3 – Suosittelemme IMAP-käyttöä)

  • Palvelinosoite: mail.inhosting.fi
  • Käyttäjätunnus: Sähköpostiosoite kokonaisuudessaan (esimerkiksi: etunimi.sukunimi@verkkotunnus.fi)
  • Salasana: Sähköpostilaatikolle määritetty salasana
  • Oletusportti: 993 jos valitsit SSL/TLS-salatun yhteyden (suositus). 143 jos haluatte käyttää salaamatonta yhteyttä.

Lähtevän postin palvelin (SMTP)

  • Palvelinosoite: mail.inhosting.fi
  • Palvelimen portti: 587 (et voi käyttää palvelinta oletusportilla 25)
  • Salauksen tyyppi: STARTTLS tai SSL/TLS-salaus
  • Käyttäjätunnus: Sähköpostiosoite kokonaisuudessaan (esimerkiksi: etunimi.sukunimi@verkkotunnus.fi)
  • Salasana: Sähköpostilaatikolle määritetty salasana (samoja tunnuksia käytetään sekä sähköpostin lähettämiseen että vastaanottamiseen).

Uudet nimipalveluasetukset (DNS)

Mikäli ylläpidät verkkotunnuksesi nimipalvelinasetuksia itse, tulee asetuksiin määrittää uusi vastaanottava sähköpostipalvelin. Vaihdon ajankohta tiedotetaan teille erikseen sähköpostitse.

@ IN MX 10 mail.inhosting.fi.

KOTISIVUPALVELIMEN IP-OSOITE MUUTTUU

Mikäli verkkotunnuksesi on ylläpidossa muualla kuin Inmics-Nebulalla, tulee verkkotunnuksen nimipalvelintietueisiin päivittää uusi IP-osoite. Tieto uudesta IP-osoitteesta toimitetaan asiakkaillemme suoraan sähköpostilla ja se löytyy teknisistä tiedotteistamme palvelinkohtaisessa päivitystiedotteessa. IP-osoite on lisäksi tarkistettavissa palveluhallinnan kautta osoitteessa https://inweb.inmicsnebula.fi. Jos et tiedä missä verkkotunnuksesi on ylläpidossa, voit tarkistaa sen esimerkiksi Viestintäviraston WHOIS-palvelussa.

Syötä palveluun verkkotunnuksesi ja klikkaa Etsi. Mikäli verkkotunnuksesi on Inmics-Nebulan ylläpidossa, verkkotunnuksen tiedoissa tulisi Välittäjä-otsikon alla lukea seuraavat tiedot:

Nimi Telia Inmics-Nebula Oy
www-sivu www.inmicsnebula.fi

Lisäksi Nimipalvelintiedot-sarakkeessa tulisi olla listattuna seuraavat nimipalvelimet:

ns.nebula.fi
ns2.nebula.fi

Tai:

ns1.mynebula.fi
ns2.mynebula.fi

Mikäli verkkotunnuksesi ei ole Inmics-Nebulan ylläpidossa, mutta käyttää silti ns1.mynebula.fi– ja ns2.mynebula.fi -nimipalvelimia, ole yhteydessä 3. osapuoleen joka voi vaihtaa verkkotunnuksen nimipalvelimiksi ns.nebula.fi ja ns2.nebula.fi.

Mikäli verkkotunnuksesi ei ole Inmics-Nebulan ylläpidossa eikä käytä Inmics-Nebulan nimipalvelimia, ole yhteydessä 3. osapuoleen, joka ylläpitää verkkotunnuksen nimipalvelintietueita ja ilmoita heille uuden kotisivupalvelimen IP-osoite (tämä on mainittu sähköpostitse toimitetussa tilausvahvistuksessa) sekä uuden sähköpostipalvelimen MX-tietue (mikäli nykyinen MX-tietue on mail.mynebula.fi). Uusi MX-tietue on muotoa:

@ IN MX 10 mail.inhosting.fi.

KOTIHAKEMISTOA KOSKEVAT MUUTOKSET

Kotihakemisto muuttuu /webspace/httpdocs/domain.tld -hakemistosta /var/www/customers -alkuiseen hakemistoon. Tarkka kotihakemiston polku on ilmoitettu tilausvahvistuksessa. Tarkista ettei verkkosivustosi koodissa viitata suoraan vanhaan hakemistorakenteeseen. Pyri jättämään verkkosivujen sisällöstä pois suorat staattiset viittaukset kotihakemistoon tai vaihtoehtoisesti vaihda uusi kotihakemisto viittauksiin heti päivityksen jälkeen. Inmics-Nebula siirtää vanhan kotihakemistonne sisällön uudelle palvelimelle puolestanne.

Vanhassa MyNebula-hallintapaneelissa määritetyt ajastetut tehtävät (cronjob) eivät siirry uuteen hallintapaneeliin automaattisesti, vaan tehtävät tulee määrittää uudelleen tämän ohjeen mukaisesti: https://tuki.inmicsnebula.fi/ajastetut-tehtavat-crontab/

301/302 UUDELLEENOHJAUSSILMUKKA, KUN KÄYTÖSSÄ ON SSL-SALAUS

Mikäli sivustollanne oleva SSL-salaus ei migraation jälkeen toimi, ja sivusto ei näy ”The page isn’t redirecting properly” kaltaisen viestin kera, viittaa tämä todennäköisesti siihen, että sivuston SSL-pakotuksen asetuksia tulee säätää.

Ongelman saa useimmiten korjattua helpoiten esim. seuraavalla .htaccess -tiedoston muutoksella:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP:X-Forwarded-Proto} !https

Tai jos tämä ei vielä toimi, laajenna seuraavasti:

SetEnvIfNoCase X-FORWARDED-PROTO "^https$" HTTPS
<IfModule mod_headers.c>
Header always set Content-Security-Policy "upgrade-insecure-requests;"
</IfModule>
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP:X-Forwarded-Proto} !https
RewriteRule .* https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [R=301,L]

Missä X-Forwarded-Proto sisältävä rivi on oleellisin muutos.

Jos sivusto on tehty WordPressillä, niin ohjauksen pystyy tekemään myös oheiselle lisäyksellä wp-config.php -tiedostoon, kyseisen ohjerivin yläpuolelle:

 $_SERVER['HTTPS'] = 'on'; 
/* Siinä kaikki, älä jatka pidemmälle! */

PALVELIMEN PHP -VERSIO VAIHTUU

Uudella Webhotel -alustalla on oletuksena käytössä uusi PHP -versio 7.3. Mikäli verkkosivustonne käyttää vanhojen PHP-versioiden ominaisuuksia, niin nämä ominaisuudet saattavat lakata toimimasta päivityksen yhteydessä. Jos et itse vastaa verkkosivustonne ylläpidosta, olethan yhteydessä verkkosivustonne ylläpitäjään tai tekijään.

Varotoimena, alustalla on mahdollista ottaa käyttöön myös vanhempia PHP -versioita (PHP 5.6, PHP 7.0). Ohjeet toimenpiteeseen löydätte täältä: https://tuki.inmicsnebula.fi/php-version-vaihtaminen/

Otathan huomioon, että näiden vanhempien versioiden tuki tulee päättymään mahdollisesti hyvin pian, joten sivustonne tulisi päivittää uusien versioiden kanssa yhteensopivaksi mahdollisimman pikaisesti.

Useimmat julkaisujärjestelmät (WordPress, Joomla, Drupal ym) tukevat suoraan uusia PHP:n versioita, joten järjestelmän, sekä mahdollisten liitännäisten päivittäminen mahdollistanee uuden PHP -version käytön.

Mikäli käytössänne on omaa PHP-koodia tai itse kirjoitettuja skriptejä, löydät päivitysohjeita alla olevista linkeistä.

Päivittäminen versiosta 5.6.x versioon 7.0.x:
https://php.net/manual/en/migration70.php

versiosta 7.0.x versioon 7.1.x
https://php.net/manual/en/migration71.php

versiosta 7.1.x versioon 7.2.x
https://php.net/manual/en/migration72.php

ja versiosta 7.2.x versioon 7.3.x
https://www.php.net/migration73

VIRHELOKIT

Mahdollisten ongelmien ratkaisemisessa auttaa suuresti sivuston tuottaman virhelokin tutkiminen. Virhelokin voi kytkeä päälle sivustokohtaisesti tämän ohjeen mukaisesti.

TIETOKANTATUNNUKSET VAIHTUVAT

Tietokannan nimi, käyttäjätunnus, salasana ja palvelinnimi vaihtuvat. Mikäli webhotellipalveluusi on tilattu lisäpalveluna MySQL-tietokanta, saat uudet tunnukset palvelun tilausvahvistuksessa siirtojen yhteydessä. Inmics-Nebula siirtää vanhan tietokannan sisällön uuteen tietokantaan puolestanne.

Uudet tiedot tulee syöttää sivuston konfiguraatiotiedostoon. Tiedosto löytyy useimmiten kotihakemistostanne (public_html). Alla listattuna yleisimpien julkaisujärjestelmien konfiguraatiotiedostojen nimitykset.

WordPress wp-config.php
Joomla configuration.php
Drupal settings.php

Konfiguraatiotiedosto tulee avata tekstieditorilla (esim. Linux-komentoriviltä käytettävä nano tai FTP-asiakasohjelmistosi sisäänrakennettu tekstieditori) ja sinne tulee syöttää vanhojen tunnusten sekä palvelinosoitteiden tilalle uudet. Muutokset astuvat voimaan kun tiedoston tallentaa tekstieditorissa.

Mikäli tietokannan tiedot eivät ole oikein, selaimessa näkyy tyypillisesti virheilmoitus ”Error establishing a database connection”.

Mikäli et ole varma sivustosi julkaisujärjestelmästä ja/tai konfiguraatiotiedoston nimestä ja sijainnista, olethan yhteydessä sivustosi ylläpitäjään/tekijään.

MERKISTÖONGELMAT UUDEN TIETOKANNAN KANSSA

Jos päivityksen jälkeen sivustollanne skandinaavimerkit ja –euromerkki näkyy väärin (salmiakkikuvio tai vastaava), sivustolta yhteys tietokantaan käyttää todennäköisesti väärää merkistöä. Uusilla tietokantapalvelimilla oletusmerkistö on UTF-8, kun vanhoilla palvelimilla se oli ISO-8859-1 (Latin1).

Kaikki merkistöt toimivat uusilla palvelimilla, kyseessä on vain oletusmerkistö. Uusimmissa käyttöjärjestelmissä oletus on kaikkialla UTF-8, siitä syystä me emme aseta erikseen latin1-oletusta.

Suosittelemme vaihtamaan tietokantanne merkistön muotoon UTF-8. Tämä onnistuu esimerkiksi phpMyAdmin-työkalun kautta seuraavasti:

  • hae tietokannasta SQL-dump
  • konvertoi skandinaavimerkit UTF-8 muotoon
  • korvaa ”latin1” sanat sanalla ”utf8”
  • tuot kyseinen SQL-tiedosto takaisin tietokannan päälle

Tiedoston merkistön vaihtamisessa voi käyttää esimerkiksi työkalua ”iconv” joka löytyy palvelmiltamme sekä windowsille ( http://gnuwin32.sourceforge.net/packages/libiconv.htm )

Suosittelemme myös tämän jälkeen tarkistamaan onko sivustollanne tiedostoissa Latin1-mallisia skandinaavimerkkejä, ne saa käännettyä iconv –työkalulla ottamalla ssh-yhteyden sivuston palvelimeen ja komentomalla:

iconv –f ISO-8859-1 –t UTF-8 –o tiedosto tiedosto 

Sivustollanne voi sen lisäksi olla .htaccess- tai php.ini –tiedostoissa asetuksia missä määrätään ISO-8859-1 käyttöön sivustolla, nämä asetukset kannattaa kommentoida laittamalla ”#” merkki rivin eteen tai poistaa rivi.

Jos tietokannan ja –tiedostojen merkistöä ei haluta/voida jostain syystä vaihtaa, suurimman osa sivustoista saa näkymään oikein joko asetuksella tai tietokantakäskyllä.

WordPress: wp-config.php (DB_CHARSET –asetus, arvo “latin1”)

CMS Made Simple: include.php (etsi riviä missä lukee set names, poista ”//” ja korvaa utf8 sanalla latin1, tyhjennä sovelluksen välimuisti tämän jälkeen)

Muut: Etsi tiedosto missä avataan tietokantayhteys (mysql_connect tai mysqli_connect), ja aja yhteyden avaamisen jälkeen query yhteyteen, esim:

mysql_query(”set names latin1”,$db); 

tai

mysqli_query($db,”set names latin1”);

Sivustonne sovelluksen ohjeita kannattaa myös lukea merkistöjen osalta, voi olla että uudempi versio sovelluksesta tukee eri merkistöjä suoraan, tai suosittelee konvertoimaan tietokannan UTF-8 merkistöön (esim osCommerce ja CloverShop)

WEBMAILIN OSOITEKIRJAT

Jossain tapauksissa webmailin osoitekirja ei ole välttämättä siirtynyt uuteen sähköpostipalveluun. Tällöin voit siirtää osoitekirjan käsin vanhasta webmailista. Kirjautukaa sähköpostiinne osoitteessa https://webmail1-hki1.hosting.fi/roundcube/ ja kirjoittakaa palvelinnimeksi mail.mynebula.fi.

Tämän jälkeen voit ladata osoitekirjan talteen tämän linkin ohjeen avulla (ks. Osoitekirjan tallentaminen työasemalle).

Kun olet ladannut osoitekirjan talteen kirjaudu webmailiin normaalilla osoitteella https://webmail.nebula.fi/ ja tuo osoitekirjan tiedot webmailiin yllä mainitun linkin ohjeen mukaisesti (ks. Osoitekirjan tuominen).