Tässä ohjeessa näytetään kuinka Telia Inmics-Nebulan sähköpostilaatikko asennetaan Microsoft Outlook-ohjelmaan, kun käytössä on Windows käyttöjärjestelmä.


Sähköpostitilin lisäys onnistuu parhaiten Windowsin asetuksista laittamalla tiedot itse. Outlookin oma lisää tili -toiminto saattaa asettaa automaattisesti asetukset, mitkä eivät välttämättä toimi “ei Microsoft” sähköpostilaatikoiden kanssa. Suosittelemme pitämään Outlook ohjelman suljettuna ja avaamaan vasta kun ohjeiden mukaan tili on lisätty. Tässä ohjeessa on kymmenen (10) kohtaa.

  1. Mennään Outlook postin asetuksiin lisäämään tili. Avaa tietokoneen Ohjauspaneeli painamalla Käynnistä näppäintä, joko näppäimistöstä tai työpöydän ala-osasta (Windows -logo). Kirjoita Ohjauspaneeli ja valitse Ohjauspaneeli.

2. Klikkaa Ohjauspaneeli näkymästä Käyttäjätilit kohtaa.


3. Klikkaa Käyttäjätilit valikossa Mail (Microsoft Outlook) kuvaketta. Kuvakkeen nimi voi myös olla Posti.
Suluissa oleva bitti versio vaihtelee järjestelmästä riippuen.


4. Klikkaa Sähköpostiasetukset-ikkunassa Sähköpostitilit -painiketta


5. Valitse Tiliasetukset-ikkunassa Uusi.


6. Lisää tili- ikkunassa klikkaa Määritä manuaalisesti tai lisää palvelintyyppejä -valinta.
Tämän jälkeen paina “Seuraava >“.


7. Valitse tilityypiksi POP tai IMAP -vaihtoehto. Paina “Seuraava >“.


8. Pääsemme tilin lisäyksen tärkeimpään kohtaan, tilitietojen täyttämiseen. Täytä kohdat Käyttäjän tiedot, Palvelimen tiedot ja Kirjaustiedot. Tilaukselta ja sopimukselta löydät tiedot, mitkä Lisää tili kenttiin täytetään.

Käyttäjän tiedot

Kirjoita nimesi: Kirjoita nimi, millä haluat sähköpostilaatikon näkyvän Outlookissa.

Sähköpostiosoite: Kirjoita sähköpostilaatikkosi koko osoite esim. essi.esimerkki@telia.fi

Palvelimen tiedot

Tilin tyyppi: Valitse alasvetovalikosta IMAP *

Saapuvan postin palvelin: Katso tilausvahvistukselta tai sopimuksen tiedoista saapuvan posti palvelimen osoite. Nimensä mukaisesti tämä osoite on paikka mihin sähköpostit saapuvat.

Lähtevän postin palvelin (SMTP): Katso tilausvahvistukselta tai sopimuksen tiedoista lähtevän postin palvelin. Mikäli tilauksessa ei ole lähtevälle postille merkattuna erillistä osoitetta, lähtevän postin palvelin määräytyy laitteen Internet-palveluntarjoajasi mukaan. **

Kirjaustiedot

Käyttäjänimi: Löydät tilausvahvistukselta tai sopimuksen tiedoista tarkan postipalvelimella olevan käyttäjänimen.

Salasana: Sähköpostilaatikkosi salasana. “Muista salasana” valinta on hyvä olla käytössä. Suojattua salasanan vahvistusta ei ole käytössä.

* = Suosittelemme aina ensisijaisesti IMAP-protokollan käyttöä. IMAP-protokollaa käytettäessä sähköpostiviesteistä säilytetään kopiota palveluntarjoajan sähköpostipalvelimelle, jolloin sähköpostilaatikkoa voidaan lukea esimerkiksi Webmailia, matkapuhelinta ja tablettia käyttäen. POP-protokolla lataa Telia Inmics-Nebulan palvelimelta ja tallentaa sähköpostit ainoastaan käyttäjän yhdelle päätelaitteelle, jolloin esimerkiksi laitteen vioittuessa viestien palautusmahdollisuutta ei ole Telia Inmics-Nebulan palvelimelta.

** = Esimerkkejä Internet-palveluntarjoajien postipalvelimista:

Telia: mail.inet.fi
Elisa: smtp.kolumbus.fi
DNA: smtp.dnainternet.net

Tarkemmat tiedot saat Internet-yhteyden tarjoajaltasi.


9. Mikäli käytössäsi on autentikoiva SMTP-lisäpalvelu, klikkaa kohdasta Lisää asetuksia. Muussa tapauksessa voit mennä ohjeissa kohtaan 10.


9.1. Mene välilehdelle Lähtevän postin palvelin. Valitse Kirjautumistiedot -valinta ja syötä tilauksen yhteydessä saamasi tunnukset. Mikäli näet että tilauksella on sama osoite saapuvalla ja lähettävällä postipalvelimella, voit valita “käytä samoja asetuksia kuin saapuvan postin palvelimessa” -valinnan.

Klikkaa seuraavaksi Lisäasetukset -välilehteä.


9.2. Kirjoita seuraavat palvelinten porttinumerot:

Saapuvan postin palvelin (IMAP): 993
Käytä salattua yhteyttä: SSL/TLS

Lähtevän postin palvelin (SMTP): 465 tai 587
Käytä salattua yhteyttä: SSL/TLS tai STARTTLS

Klikkaa tämän jälkeen OK.


10. Kun kaikki kohdat ovat täytetty niin klikkaa “Seuraava >“. Outlook tämän jälkeen testaa tilin asetukset. Mikäli kaikki tiedot olivat oikein ja kunnossa, sähköpostilaatikko on nyt luotu. Voit sulkea Lisää tili -ikkunan painamalla “Valmis“.

Mikäli sähköpostilaatikko ei heti näy Outlookissa, niin sulje ja avaa Outlook. Saapuneet viestit eivät välttämättä heti näy, koska Outlook päivittää viestejä postipalvelimelta. Tässä voi mennä internet nopeudesta ja sähköpostien määrästä riippuen hetki.